Quies vandaag

Bijna 100 jaar van rust en welzijn

Van rust tot actief welzijn
Al bijna 100 jaar lang vervaardigt en brengt onze Franse onderneming, die opgericht werd in 1921, welzijnsproducten op de markt. Voor Quies maakt de rust een onmisbaar bestanddeel uit van welzijn en welzijn zorgt er op zijn beurt voor dat we in harmonie met onze omgeving kunnen leven. Dat is de reden waarom er van de mythische roze parel, het symbool van de rust, zoveel producten zijn afgeleid die het dagdagelijks welzijn verbeteren: middelen tegen snurken, bescherming van de oren, de ogen of de huid.
Quies heeft zo mee kunnen evolueren met haar tijd en heeft van de kwaliteit een ethiek gemaakt, van de innovatie een strategie en van het pragmatisme een gedragslijn. Vandaag de dag brengt het bedrijf haar producten op de markt in een twintigtal landen, zowel in de apotheken als in de groothandel. Het omzetcijfer bedraagt € 17 miljoen, waarvan 20 % van de export afkomstig is.

De kwaliteit, een duurzame verbintenis

Hoe kunnen we de constante kwaliteit van onze producten garanderen? Doordat Quies een onderneming op mensenmaat blijft, het bedrijft telt namelijk 49 werknemers, blijft ze de productie volledig zelf in handen hebben. Bijna al onze producten worden in Frankrijk vervaardigd. Zo verlaten elk jaar 60 miljoen oordopjes van Quies onze fabriek in Palaiseau.
Quies, dat al sinds 1998 ISO 9001 gecertifieerd is voor haar volledige gamma, maakt er een erezaak van om haar grondstoffen continu te controleren en de traceerbaarheid van haar producten te optimaliseren. Elk jaar worden er kwaliteitsaudits gehouden om te voldoen aan de verschillende reglementaire eisen. Op die manier heeft het bedrijf de ISO 13485-certificatie inzake medische hulpmiddelen in de wacht gesleept voor al haar producten voor hygiëne en welzijn.

Innovatie, een verbintenis van de mens
Bij Quies draait alles rond de mens en zijn omgeving. En dat zijn geen ijdele woorden. De strategie van het bedrijf? Innoveren om een tegengewicht te bieden aan de kleine dagelijkse ongemakken. Na de uitvinding van de oordopjes van Quies (‘Boule Quies’) werden er ook nog andere producten bedacht, zoals de tabletjes tegen snurken of de oorbanden voor in bad en tijdens het sporten.
Quies investeert op die manier heel wat in technologie om haar welzijnsgamma te ontwikkelen, zonder hierbij het milieu niet uit het oog te verliezen: vermindering van het energieverbruik, voortdurende verbetering van het beheer van de grond- en afvalstoffen, optimalisering van het transport en de logistiek.

Het pragmatisme, een verbintenis van de burger
Nieuwe producten bedenken om de concurrentie de loef af te steken, is goed. Maar het is nog beter om een onaangenaam gevoel te voorkomen! Ons gehoor is zo kwetsbaar en dus moeten we er zorg voor dragen: dat is de boodschap die Quies uitdraagt tijdens de ‘Journée Nationale de l’Audition’ waarvan het bedrijf een partner is. Quies is ook aanwezig op tal van festivals en muziekevenementen waar het gratis gehoorbescherming aan de toeschouwers uitdeelt om hen bewust te maken van de vaak onomkeerbare schade die door het lawaai wordt veroorzaakt. Omdat preventie een essentiële rol speelt bij het welzijn.