Quies, ons verhaal

Fier op onze mythische roze parel en de producten die daarvan afstammen

Het Quies-avontuur begint in 1918, het tijdperk waarin de mythische roze parel het levenslicht ziet. Drie jaar later kennen de oordoppen van Quies ('Boules Quies') een enorm succes in hun doos met daarop een sperwer, het symbool van de stilte.
Vandaag de dag breidt het merk Quies nog steeds verder uit met minstens één nieuw product per jaar.
Al bijna 100 jaar lang verheft het bedrijf het welzijn tot een motto.

  • 1918
  • 1921
  • 1930
  • 1940
  • 1960
  • 1980
  • 1998
  • 2009

Op verzoek van één van zijn klanten die veel last heeft van lawaai, ontwikkelt een Parijse apotheker een oordopje op basis van was en katoen.

Zijn klant was zo tevreden dat de apotheker deze 'klankdemper', zoals toentertijd genoemd in zijn apotheek, op de markt brengt.

In 1921 wordt een handelsmaatschappij opgericht om de verkoop van dit nieuwe oordopje te ontwikkelen.
Door de bijzondere interesse in die tijd voor de Oudheid
werd besloten om de maatschappij Quies te dopen, wat 'rust' betekent in het Latijn.

De oordopjes van Quies kennen al snel een groot succes.
Ze worden voorgesteld in de nationale tentoonstellingen van die tijd en ontvangen tal van prijzen voor hun kwaliteit op het vlak van hygiëne en veiligheid.

  • "Grand prix de l’Exposition de Pharmacie" te Marseille in 1922
  • "Diplôme d’honneur de l’Exposition Pharmacie" te Mulhouse in 1933
  • "Diplôme d’honneur de l’Exposition des Produits Pharmaceutiques" in 1935.

De oordopjes van Quies worden ambachtelijk, met de hand, vervaardigd. Bedreven arbeidsters warmen blokjes waspasta op in kleine verwarmingsstelletjes. Vervolgens vormen ze er balletjes van en daarna worden ze in een laagje katoen gerold. Tijdens de oorlog wordt de aluminium doos tijdelijk vervangen door een kartonnen doos

Elk jaar worden
er miljoenen oordopjes
van Quies vervaardigd

De ambacht ruimt plaats voor de mechanisering met de opkomst van de eerste machines waardoor sneller en betrouwbaarder kan worden gewerkt.
De doos uit wit plastic met een sperwer, die moderner is dan de kartonnen doos, zal 40 jaar lang de identiteit van het merk worden.

In diezelfde periode lanceert Quies het verduisterend ontspanningsmasker. Op die manier vult het merk haar aanbod aan voor mensen die niet vast slapen.

In de loop der jaren ontwikkelt Quies haar oordopje uit was steeds verder en wordt het bedrijf dé specialist en referentie op het vlak van gehoorbescherming bij het grote publiek.

Er worden andere soorten was gebruikt, het gehalte eraan wordt herzien en er worden controleprocedures ingesteld.

De oordopjes van Quies worden vervaardigd door steeds betere speciale machines die de kwaliteit ervan garanderen en voldoen zo aan de veiligheids- en kwaliteitsnorm CE EN 352-2.

In 1998 wordt de kwaliteit van Quies beloond. Quies sleept haar eerste ISO 9001-certificatie in de wacht voor het ontwerp, de vervaardiging, de verpakking en het op-de-markt-brengen van alle producten uit haar gamma.

In die 10 jaar
tijd groeit
het merk steeds sneller.

Quies ontwikkelt haar gamma van welzijnsproducten :

> Quies vervolledigt haar gamma van gehoorbescherming voor het beschermen van de oren in alle omstandigheden: bescherming uit fluorescerend of huidkleurig schuim voor meer discretie, uit silicone voor tijdens het zwemmen, met een koordje voor lawaai dat af en toe opduikt, de 'Solos' die individueel verpakt zijn voor gebruik onderweg en de antidrukoordopjes voor vliegreizen.

> Quies kan prat gaan op haar expertise omtrent de fysiologie van het oor en lanceert een gamma producten voor gehoorhygiëne: de wattenstaafjes met een dubbele werking Otospoon, de oorspray Docuspray en een ooroplossing Doculyse tegen proppen oorsmeer.

> Omdat het actieve welzijn het motto is van Quies, lanceert het merk zijn maskers Flash Frais om vermoeide ogen te verzachten.

> Tot slot verovert Quies de markt van de antisnurkmiddelen met haar spray en zuigtabletten, een wetenschappelijk bewezen innovatie.

Kunnen we nog verder gaan in het universum van de rust? Quies zegt ja!
Na de lancering bij de aanvang van het nieuwe millennium van gamma's voor neus,
keel en oor blijven de onderzoekers van Quies verder innoveren.

Vanaf 2011 worden twee nieuwe gamma's op de markt gebracht. Eén gamma is gewijd aan het comfort van de ogen met een all-in-one oplossing voor het onderhoud van de lenzen Quies Optik; het andere gamma is bedoeld voor de bescherming van de huid met de Flash Frais-doekjes om lichte brandwonden te verzachten, muggen op een afstand te houden en insectensteken of prikkelingen door brandnetels te verzachten . Dit gamma wordt in 2012 aangevuld met de melk Médusyl met een dubbele werking zowel tegen uv-stralen als tegen kwallen.

Ook trekt Quies de kaart van de diversiteit om te voldoen aan de specifieke behoeften van haar klanten. Zo worden er heel wat producten aangeboden in verschillende formaten, kleuren of smaken. Het antisnurkgamma wordt verrijkt met neusstrips en het gamma gehoorbescherming biedt nieuwe oorbanden aan voor in het water en het bad.

In 2011 behaalt Quies de ISO 13485-certificatie voor de kwaliteit en de veiligheid van haar medische hulpmiddelen. Voor alle teams is dit de beloning voor jarenlang onderzoek en investeringen in technologie.